wróć

Optymalizacja PSI – realne korzyści czy kosztowny mit?

Jakiś czas temu w innym naszym artykule podaliśmy kilka wskazówek, które miały na celu poprawienie wydajności sklepu oraz zapewnienie lepszej oceny Page Speed Insights (PSI). Jeśli Twój sklep działa teraz zgodnie z zaleceniami Google i jest superszybki to gratulujemy. Wskazówki od ShopGadget.pl pomogły, modyfikacje optymalizacyjne się sprawdziły, ale co teraz? Czy coś się zmieniło w sytuacji sklepu? Sprawdźmy to!

Czas ładowania a czas wizyty użytkownika

Największą korzyścią z wdrożonych zmian jest skrócenie czasu ładowania strony. Ta cecha pozytywnie wpłynie na odbiór Twojej witryny przez żywego człowieka. Jeśli zatem poruszanie się po sklepie nie jest uciążliwe dla odwiedzającego, to pozostanie w nim dłużej. Dłuższe wizyty na stronie sklepu to z kolei pozytywny sygnał dla algorytmów rankingujących, ponieważ jeśli odwiedzający dłużej pozostaje na stronie, to oznacza, że treść jest dla niego wartościowa. Dla Google natomiast treść jest największym priorytetem, dlatego nagradza ją lepszą pozycją w rankingu. Można więc wnioskować, że wydajność może mieć pośredni i jednostkowy wpływ na pozycjonowanie właśnie ze względu na potencjalne wydłużenie wizyty.

Zauważ jednak, że aby zatrzymać odwiedzającego na dłuższy czas treść, którą prezentujesz musi być interesująca i przydatna. Samo skrócenie czasu ładowania strony jest tylko czynnikiem wspierającym działanie i nie gwarantuje sukcesu w tym zakresie.

Czas ładowania sam w sobie to dla PSI tylko liczba interpretowana wg algorytmów. Żadna maszyna nie zbada odczuć żywego człowieka (na szczęście), który na stronę patrzy przez pryzmat strony sklepu. Szukając przykładowo butów do biegania nikt nie zagląda do konsoli przeglądarki, aby sprawdzić, czy witryna załadowała się w 200ms czy 2000ms. Dla zwykłego odwiedzającego ważne jest to czego szuka i chce to zobaczyć w racjonalnie krótkim czasie.

Jeśli po wejściu na stronę odwiedzający widzi Twoją ofertę i może kliknąć w wybrany produkt to nie będzie go obchodziło, że strona nie jest w pełni załadowana i że wykonuje jeszcze jakieś operacje, które nie są widoczne gołym okiem. Może wiec wystąpić sytuacja, w której proces działający w tle Twojej strony wydłuży czas ładowania całości, ale nie będzie zakłócał ogólnego poruszania się po stronie w trakcie jego wykonywania. W takiej sytuacji maszyna "powie" że witryna jest słaba, bo długo się ładuje, a człowiek nie zwróci na to uwagi, bo może płynnie się po niej poruszać zanim ładowanie się zakończy.

Jak widać skrócenie czasu ładowania to korzyść o ile idzie w parze z wartościową treścią. Samo w sobie natomiast nie jest kamieniem milowym w drodze do e-sukcesu.

Kilka faktów od Google

W SEO-świecie panuje przekonanie, że wskaźniki optymalizacji strony, które bada Google w Core Web Vitals to „must have” w walce o dobrą pozycję w rankingu. Mało kto pyta jednak o szczegóły - wiedząc jedynie, że coś jest na rzeczy.

Tego typu perspektywa jest obecna już od jakiegoś czasu i musiało minąć kilka lat, aby okazało się, że wskaźniki wydajności badane w Page Speed Insights są jednymi z setek innych sygnałów używanych przez systemy rankingowe. Wszystko za sprawą drobnego błędu nazewnictwa w dokumentacji Google. Dokumentacja ta została stosunkowo niedawno poprawiona co nie przeszło bez echa i wywołało spekulacje, czy te czynniki miały kiedykolwiek wpływ na pozycję strony. Na czym polegał wspomniany błąd?

Kluczowe parametry wchodzące w skład Web Core Vitals/PSI były dotychczas w dokumentacji Google określane jako systemy rankingowe – czyli podstawowe mechanizmy wyszukiwarki. W wyniku poprawek opisano je na nowo jako sygnały rankingowe – jedne z wielu innych sygnałów, z których wspomniane wcześniej systemy rankingowe korzystają. Ta zmiana stanowi istotną degradację znaczenia tych wskaźników i zrównuje je z dziesiątkami lub nawet setkami innych sygnałów które pojedynczo mają marginalne znaczenie.

Potwierdza to oficjalny Tweet od Google:

Można w nim m.in. przeczytać:

W zeszłym tygodniu dokonaliśmy również aktualizacji naszej strony poświęconej systemom rankingowym. Rankingowe *systemy* różnią się od rankingowych *sygnałów* (systemy zazwyczaj wykorzystują sygnały). Na tej stronie wymieniliśmy pewne rzeczy odnoszące się do korzystania ze strony jako „systemy”, które w rzeczywistości były sygnałami. Nie powinno ich być na stronie o systemach. Usunięcie ich nie oznaczało, że nie bierzemy już pod uwagę aspektów korzystania ze strony. Oznaczało to po prostu, że nie były to *systemy* rankingu, ale zamiast tego sygnały używane przez inne systemy.

Temat wydał się dość sensacyjny więc sprawdziliśmy dokumentację, która tylko potwierdziła obecny stan rzeczy. Wyżej wymienione rzekome „systemy” będące w rzeczywistości sygnałami zostały usunięte i wcielone do innego systemu pod nazwą System Jakości Strony. Źródło: https://developers.google.com/search/docs/appearance/ranking-systems-guide?hl=pl

Czytając dokumentację zauważymy również, że System jakości strony to jeden z dziewiętnastu różnych systemów rankingowych. Każdy z nich bada wiele innych sygnałów i inaczej wpływa na ranking. Również Podstawowe wskaźniki internetowe nie są jedynymi sygnałami badanymi podczas sprawdzania jakości strony. Widać zatem że Core Web Vitals jest ziarenkiem w morzu zależności.

Na stronie dokumentacji poświęconej informacjom o jakości strony w wynikach wyszukiwania Google warto również zwrócić uwagę na dwa zagadnienia w sekcji najczęściej zadawanych pytań:

Czy podstawowe wskaźniki internetowe są ważne?
Zdecydowanie zalecamy właścicielom witryn dążenie do uzyskania dobrych podstawowych wskaźników internetowych, aby mogli osiągnąć sukces w wyszukiwarce Google i ogólnie zadbać o dobre wrażenia użytkowników. Dobra jakość strony to jednak nie tylko podstawowe wskaźniki internetowe. Dobre statystyki w raporcie dotyczącym podstawowych wskaźników internetowych w Search Console lub raportach dotyczących podstawowych wskaźników internetowych innych firm nie gwarantują dobrych pozycji w rankingu.

W jakim stopniu jakość strony wpływa na jej pozycję w rankingu?
Wyszukiwarka Google zawsze stara się wyświetlić najtrafniejszą treść, nawet jeśli jakość strony jest poniżej normy. Jednak w przypadku wielu zapytań dostępnych jest wiele przydatnych treści. W takich przypadkach dobra jakość stron może przyczynić się do sukcesu w wyszukiwarce.

Źródło: https://developers.google.com/search/docs/appearance/page-experience?hl=pl

Na podstawie tych informacji można wnioskować zatem, że dla wyszukiwarki nadal największe znaczenie ma treść strony. Wskaźniki jakości są natomiast sygnałami pomocniczymi, które mają znaczenie tylko w określonych warunkach.

W świetle tych informacji okazuje się, że Core Web Vitals od samego początku było mocno przeceniane. Założenie, że „zielony wynik” ma kolosalny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania od samego początku było co najmniej nadużyciem.

Co pokazuje praktyka?

Przebrnęliśmy przez suche fakty i pomimo że pochodzą one z oficjalnego źródła to nadal u niektórych może pozostawać drobne ziarno niepewności lub sceptycyzmu. Postanowiliśmy więc sprawdzić te informacje w praktyce.

Szukając informacji na potrzeby tego artykułu znaleźliśmy artykuł pani Marty Goryszko w którym opisano eksperyment mający na celu wykazanie w jakim stopniu optymalizacja wydajności ma wpływ na pozycję poszczególnych fraz w wyszukiwarce. Wyniki tego eksperymentu wskazywały na to, że słaba wydajność nie powodowała spadków pozycji fraz. Widoczne były drobne wahania, jednak mogły być one zależne od innych czynników, których nie da się kontrolować. Artykuł można znaleźć pod tym linkiem:

https://www.lexy.com.pl/blog/wynik-pagespeed-insights.html

Eksperyment był przeprowadzony w 2017 roku i niektórzy mogą powiedzieć, że od tego czasu sporo się zmieniło. Racja – Google wprowadziło wiele zmian w swoich algorytmach (i dokumentacji). Jednak w świetle przytoczonych faktów, wnioski tego doświadczenia mogą nadal pozostawać w mocy.

Aby uzyskać konkret bardziej na czasie postanowiliśmy przeprowadzić własny eksperyment - chociaż nie tak zaawansowany jak u pani Marty. Założenia były proste:

  1. Wybieramy kilka fraz, które są charakterystyczne dla popularnych branż. Zdecydowaliśmy się na branże:
    • moda – „elegancka sukienka”
    • RTV AGD – „aparat bezlusterkowiec”
    • dom i ogród – „grill ogrodowy”
    • budowlana – „cement 25kg”
  2. Wyszukujemy kolejno powyższe frazy w Google używając trybu prywatnego przeglądarki.
  3. Sprawdzamy wynik PSI dla stron z tzw. Top 10 z wyłączeniem linków sponsorowanych.

Takie doświadczenie możesz wykonać samodzielnie z wykorzystaniem fraz, na które pozycjonujesz swój sklep.

W naszym przypadku wyniki tego eksperymentu są co najmniej zastanawiające. Poniżej zamieszczamy tabele pokazujące wyniki dla poszczególnych fraz.

W pierwszej kolejności chcemy zwrócić uwagę, że wydajność jest badana i oceniana oddzielnie dla urządzeń mobilnych i dla komputerów. Można by zatem spodziewać się różnic w kolejności wyników, jeśli faktycznie wydajność miała by duży wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Tymczasem niezależnie od tego czy wyszukiwaliśmy na telefonie czy na komputerze to znalezione strony były w takiej samej kolejności pomimo różnych ocen dla tych urządzeń.

Fraza: elegancka sukienka

Testowany adres (sklep) Ocena PSI
Mobile Desktop
https://cudmoda.pl/kategoria/kobieta/modne-sukienki/sukienki-eleganckie 28 49
https://allegro.pl/listing?string=sukienka%20elegancka 56 93
https://domodi.pl/sukienki-eleganckie 41 60
https://varlesca.pl/ubrania/sukienki/sukienki-eleganckie 30 34
https://loola.pl/pl/c/Sukienki-na-wesele/47 19 64
https://avocadostyle.pl/kategoria/sukienki-eleganckie 16 48
https://mosquito-sklep.pl/pl/16-sukienki 55 58
https://vissavi.pl/21-sukienki 34 30
https://lamoda.pl/katalog/tag-sukienki-eleganckie 38 77
średnio: ~35 ~57

W tym zestawieniu widać, że na pierwszym miejscu znalazł się sklep który ma niemal najgorszą ocenę (28 mobile, 49 desktop) w całym zestawieniu co nie przeszkodziło mu wyprzedzić Allegro które wśród wyników ma najlepszą ocenę (56 mobile, 93 desktop) wydajności i drugą pozycję w SERP-ach.

Najgorzej oceniony sklep (16 mobile, 48 desktop) został uplasowany mniej więcej w środku stawki. Pozostałe sklepy mają nieco lepsze oceny jednak nie tak wysokie jak można by się tego spodziewać.

W większości sklepów tego zestawienia ocena podstawowych wskaźników internetowych została uznana jako niezaliczona.

Fraza: aparat bezlusterkowiec

Testowany adres (sklep) Ocena PSI
Mobile Desktop
https://fotoforma.pl/fotografia-aparaty-cyfrowe-bezlusterkowce 26 71
https://www.mediaexpert.pl/foto-i-kamery/aparaty-fotograficzne/aparaty-z-wymienna-optyka-bezlustrowce 49 71
https://www.cyfrowe.pl/aparaty-cyfrowe-aparaty-z-wymienna-optyka,1,2,415.html 52 76
https://allegro.pl/kategoria/aparaty-cyfrowe-bezlusterkowce-257931 57 88
https://www.euro.com.pl/kompakty-z-wymienna-optyka.bhtml 27 33
https://www.komputronik.pl/informacje/co-to-jest-bezlusterkowiec-przeglad-modeli/ 22 54
https://www.fotojoker.pl/aparaty-cyfrowe/bezlusterkowce 20 70
https://www.fotojoker.pl/aparaty-cyfrowe/bezlusterkowce-pelna-klatka 20 70
średnio: ~34 ~67

W przypadku tego zestawienia sytuacja wygląda podobnie jak poprzednio. Na pierwszym miejscu znajduje się sklep ze słabą oceną wydajności (28 mobile, 71 desktop) w całej stawce. Wśród wyników brakuje sklepu ocenionego „na zielono”. Najlepiej pod względem wydajności znowu wypada Allegro (57 mobile, 88 desktop) ale jego link znalazł się dopiero na czwartej pozycji.

Najgorzej oceniony sklep (27 mobile, 33 desktop) znalazł się na piątej pozycji w wynikach wyszukiwarki.

Tu również w przypadku większości sklepów ocena podstawowych wskaźników internetowych została uznana jako niezaliczona.

Fraza: grill ogrodowy

Testowany adres (sklep) Ocena PSI
Mobile Desktop
https://www.castorama.pl/produkty/ogrod/relaks-w-ogrodzie/grillowanie.html 46 73
https://allegro.pl/listing?string=grill%20ogrodowy 55 92
https://www.mediaexpert.pl/dom-i-ogrod/grille/grille-weglowe 48 72
https://www.leroymerlin.pl/relaks-w-ogrodzie/grille-i-akcesoria,a44.html 28 57
https://www.obi.pl/ogrod-i-wypoczynek/grille/c/866 55 88
https://www.morele.net/kategoria/grille-ogrodowe-746/ 63 79
https://www.ceneo.pl/Grille_ogrodowe 38 50
https://toya24.pl/pol_m_Dom-i-Ogrod_Grille-ogrodowe-i-akcesoria-438.html?counter=0 54 93
https://am-gardenhome.pl/produkt/grill/ 69 97
średnio: ~51 ~78

W tabeli widzimy, że na pierwszym miejscu jest sklep z oceną (46 mobile, 73 desktop) zbliżoną do średniej całego zestawienia a mimo to wyprzedza trzy sklepy z najlepszymi ocenami. Co ciekawe spośród najlepiej ocenionych sklepów tylko Allegro jest stosunkowo wysoko natomiast dwa pozostałe to dwa ostatnie sklepy w wynikach wyszukiwania. Sklep z najwyższym wynikiem PSI jest ostatni w zestawieniu.

Najgorzej oceniony sklep (28 mobile, 57 desktop) znajduje się na czwartej pozycji.

Podobnie jak poprzednio, w przypadku większości sklepów tego zestawienia ocena podstawowych wskaźników internetowych została uznana jako niezaliczona.

Fraza: cement 25kg

Testowany adres (sklep) Ocena PSI
Mobile Desktop
https://allegro.pl/listing?string=cement%2025%20kg 56 97
https://www.ceneo.pl/oferty/cement-25kg 45 58
https://www.castorama.pl/produkty/budowa/cementy-i-zaprawy-budowlane/cementy-wapno-kruszywo/cement-budowlany.html 40 75
https://www.leroymerlin.pl/materialy-budowlane/materialy-budowlane-stan-surowy/cementy-i-wapna/cement-professional-line-32-5-r-25-kg-artcem,p435924,l352.html 20 35
https://sprzedajemy.pl/temat/cement+worek+25+kg+cena 30 64
https://kim24.pl/cement-workowany-lafarge-standard-25kg 35 83
https://www.obi.pl/cement-i-wapno/cement-classic-monolit-25-kg/p/6377030 41 73
https://bednarek.sklep.pl/cement-i-zaprawy-cementowe/2771-cemex-325-r-niebieski.html 50 85
https://mrowka.com.pl/produkty/budowa-i-remont-cement-wapno 48 48
średnio: ~41 ~69

Wyniki pomiarów z tej tabeli pozornie potwierdzają mit o wysokim wpływie wydajności na pozycję, ponieważ w tym przypadku pierwsza strona faktycznie ma najwyższą ocenę wydajności (56 mobile, 97 desktop).

Najgorzej oceniona strona (20 mobile, 35 desktop) znalazła się jednak na czwartej pozycji wyprzedzając tym samym sklep z oceną wydajności (50 mobile, 85 mobile) który jest przedostatni w wynikach wyszukiwarki.

Wśród wszystkich sklepów tego zestawienia tylko pierwszy ma zaliczoną ocenę podstawowych wskaźników internetowych.

Co wynika z pomiarów?

Średnie oceny dla każdej z fraz są dalekie od wymarzonych ideałów wielu właścicieli sklepów. W tabelach pomiarów nie widać również wyraźnej zależności pomiędzy pozycją w wynikach wyszukiwania a oceną wydajności.

Większość wyszukanych sklepów to duże marki o ugruntowanej pozycji na rynku z dużą ilością odwiedzin oraz dopracowaną treścią stron. Najprawdopodobniej to te czynniki zdecydowały, że znalazły się najwyżej w wynikach wyszukiwarki. Skłania to zatem do wniosku, że wydajność nie jest czynnikiem decydującym, jeśli chodzi o dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Podsumowując

Czytając ten artykuł niektórzy mogą odnieść wrażenie, że próbujemy zdyskredytować znaczenie jakości i wydajności strony – otóż nie. Nasz artykuł ma na celu nadanie realistycznej perspektywy na ten temat.

Jakość i wydajność strony czy sklepu internetowego jest zawsze wartością dodaną. Jeśli możesz coś poprawić i nie wymaga to stawania na głowie, to warto to zrobić. Nie można jednak spodziewać się, że nagle te zmiany zwiększą kilkukrotnie konwersję sprzedaży, czy pozycję w wynikach wyszukiwania. Tego nie obiecuje nawet Google. Nie można też stwierdzić, że wydajność to „must have” w pozycjonowaniu – pomaga, ale nie determinuje ostatecznej pozycji w rankingu.

Optymalizując wydajność warto korzystać z Page Speed Insights, ponieważ to narzędzie podaje na tacy zalecenia wraz ze wskazaniem źródeł, które można jakoś próbować poprawić. Należy jednak mieć świadomość, że ocena, którą ostatecznie zobaczysz nie jest czynnikiem, który diametralnie zmienia sytuację Twojego sklepu w wyszukiwarce. Jeżeli masz ugruntowaną pozycję i nagle zobaczysz czerwony wynik, to nie oznacza, że Twoja strona spadnie gdzieś na sam koniec. Tak samo zielony wynik nie sprawi, że znajdziesz się na samym szczycie.

Raport PSI to informacja dla Twojego webmastera i należy go interpretować w kontekście możliwości platformy Shoper, z której korzystasz. Należy również posiadać wiedzę i doświadczenie, aby wyciągnąć z niego właściwe wnioski i zaproponować realne rozwiązania. Nie wszystko co zaleca Google może być wykonalne (zauważ, że Google kwestionuje własne rozwiązania w tym narzędziu). Postrzeganie wydajności poprzez kolor oceny jest zwyczajnie bez sensu. Równie dobrze można oceniać wartość samochodu na podstawie koloru lakieru ;).

Musisz też pamiętać, żeby w dążeniu do wysokiej wydajności nie opadały Ci klapki na oczy. Goniąc za wszelką cenę do idealnego wyniku będziesz musiał rezygnować z wielu dodatkowych funkcji (lub tworzyć je na nowo), które użytkowo mogą mieć znacznie większy wpływ na sprzedaż niż wynik Core Web Vitals.

Czy warto więc inwestować energię i budżet w dążeniu do idealnego wyniku? Na pewno dobrze jest dążyć ale ostateczny wynik będzie zależał od całokształtu Twojego sklepu.

Zaloguj się lub jeśli nie masz konta Zarejestruj się
Submit
do góry
Promocja kończy się za

00 dni 00 godz. 00 min. 00 sek.

Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl